KONSPEKT zajęcia otwartego z mowy ojczystej w grupie 5 – latków dnia 17.10.02
Prowadząca: Jolanta Sokołowska
Hasło programowe:
Poznawanie za pośrednictwem ilustracji i modeli środków lokomocji. Udział w zabawach i grach dydaktycznych polegających na wypowiadaniu się zgodnie z obowiązującymi regułami.
Temat: „Samochody i pieśni” – zabawa dydaktyczna.
Cele:
poznawczy – odzwierciedlenie w zabawie zdobytych wiadomości tj: zasad chodzenia prawą stroną chodnika, funkcjonowania sygnalizatora świetlnego – zapoznanie z ważnymi numerami: policji, pogotowia i straży pożarnej kształcący – kształtowanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi, rozwijanie inwencji twórczej dzieci i ich rodziców; stwarzanie sytuacji do swobodnego wypowiadania wychowawczy – wdrażanie do zgodnej zabawy
Środki dydaktyczne: kasety z nagraniem, ilustracje sygnalizatorów, ilustracje pojazdów, motocykle, rekwizyty ubioru policjanta, szarfy, krążki, papier biały, klej, wycięte figury z kolorowego papieru.
Metody pracy: słowna, ruchowa, muzyczna, matematyczna Forma: zadaniowa – indywidualna jednolita; zbiorowa zróżnicowana (to samo polecenie, ale inne pomysły)
Literatura: Hanna Woźniak – „Poznanie środowiska przyrodniczego i społecznego” Z. Bogdanowicz – „Gry dydaktyczne” B. Forma – „Zabawy i ćwiczenia”
1. Zapoznanie z celami zajęcia
N: Będziemy dzisiaj bawić się w ruch uliczny; będą również odgadywać zagadki. Poznamy także ważne numery, które mogą pomóc nam w trudnych sytuacjach.
2. Marsz z piosenką pt: „Kolorowe światła”.
3. Zagadki słuchowe pt: „Jaki to pojazd?”.
- samochód osobowy, ciężarowy, motor, pociąg, samolot i klakson
4. Zabawa orientacyjno – porządkowa pt: „Pojazdy”
Dzieci – szarfy w trzech kolorach: czerwony, żółty, zielony. Dzieci dzielą się na trzy kółeczka: czerwone – pociągi zielone – samochody 2 razy żółte – samochody
5. Rozmowa przy tablicy pt: „Ważne numery”.
Dzieci rozpoznają pojazdy i przyporządkowują im zawody ludzi: policjant, lekarz, strażak.
N: Pokazuje ważne numery i zachęcam do ich zapamiętania: pogotowie 999 straż 998 policja 997 N: Kiedy dzwoni się na pogotowie? N: Kiedy dzwoni się na policję? N: Kiedy dzwon się do straży?
6. Zabawa dydaktyczna pt.: „Ruch uliczny”.
N: Nauczycielka dzieli dzieci na dwie grupy
xxx – xx xxx xxx_motory_ _ – motory_ xxx oś jeźdni xxx – xx xxx
Nauczycielkę zmienia rodzic i kieruje dalej ruchem.
7. Praca przy stolikach – „Mój ulubiony pojazd” (rodzice)
Projektowanie pojazdów z gotowych elementów z papieru kolorowego. Rodzice wspólnie z dziećmi tworzą projekty. Ocena prac przez dzieci , nauczycielkę i rodziców.
8. Podsumowanie zajęcia. Zabawa z piosenką pt: „Jeden wóz, drugi wóz, a na każdym wozie gruz...”
Opracowała i przeprowadziła:Jolanta Sokołowska
|